Když za námi přišel náš první zákazník – Dvořák – Svahové sekačky, s.r.o. – s prosbou o objednávkový systém na stravu, zadání bylo jasné: zbavit se papírů a zachovat naprostou jednoduchost, kterou zvládne každý, a to ideálně i bez školení.
Dostali jsme do ruky klasický týdenní papírový jídelníček. Každý pracovník na něj napsal své jméno, udělal křížek u vybraného jídla a papír odevzdal dodavateli stravy. Ten vše ručně sečetl a podle výsledku přivezl obědy.
Nebudeme rozepisovat všechna úskalí tohoto sběru objednávek. Stačí si představit, že objednáváte týden dopředu a pak musíte nečekaně odjet. Berete telefon, voláte, ale linka je obsazená – nebo papír prostě zmizí, či to někdo špatně sečte u dodavatele.
Papír v ruce, nápad v hlavě
Vzali jsme jídelní lístek, podívali se na něj a řekli si: „Pojďme ho jen převést do systému a nevymýšlejme tam žádnou složitost.“ Samotný princip je perfektní – člověk vidí jídla na celý týden a prostě si je jen zaškrtá. Naším úkolem bylo vyřešit právě to, co selhávalo: zpracování a přenos dat.
Rozhodli jsme se, že náš systém musí vypadat jako týdenní papírový jídelníček – jako to, co už zaměstnanci znají. Zobrazíme jídla na celý týden a nahoru přidáme přepínání týdnů, aby si lidé mohli objednávat dopředu i zpětně se podívat, co jedli. Zaškrtávací čtverečky jsme jen přesunuli zleva doprava – jinak jsme doslova opsali papírový princip.
Prezentace u zákazníka
Když jsme tuhle ideu ukázali zákazníkovi, byl spokojen: „Tohle pochopí úplně každý,“ zaznělo hned. Zaměstnanci vezmou elektronický jídelníček, zakřížkují jídla stejně jako na papíře, ale v okamžiku kliknutí dodavatel ví, co má přivézt. Když se někdo splete, klikne znovu a objednávku změní. Do uzávěrky je vše otevřené; po uzávěrce systém součty odešle sám. Není prostě kde udělat chybu.

Jednoduchost, kterou si hlídáme
Od té doby uběhl nějaký čas a funkcionalit systému přibylo, ale základ zůstává a i zůstane stejný: objednávka = jedno zaškrtnutí. Žádné tlačítko „Odeslat“, žádné extra potvrzení.
Občas slyšíme otázku: „A kde objednávku potvrdím?“ Odpověď zní: nikde, vše se odesílá okamžikem zaškrtnutí. Systém má práci zjednodušit, ne ji komplikovat.
Proč je to revoluční?
Revoluce není v záplavě funkcí, ale v tom, že jsme zachovali osvědčený papírový proces a odstranili jeho nedostatky. Nenechali jsme se zvyklat jinými systémy, kde se musí objednávka ještě potvrzovat, a staví to uživatele do rizika, že na potvrzení objednávky zapomene.
Z papíru se stal klik a klik znamená hotovo – na počítači, terminálu i mobilu.
A co vy? Jak u vás ve firmě objednáváte jídlo? Nechcete i vaše papírové jídelníčky převést do elektronické podoby a ušetřit si nervy a čas? Nebo máte systém, který zbytečně zesložiťuje objednávání?
Pokud ano, neváhejte a ozvěte se nám – rádi vám to zefektivníme!